وظايف و مهارت‌هاي لازم براي شغل مديريت فروشگاه

بهترين سايت كاريابي و استخدام جاب ويژن

وظايف و مهارت‌هاي لازم براي شغل مديريت فروشگاه

در اين مطلب قصد داريم در خصوص وظايف و مسئوليت ها، ساعت كاري، ميانگين حقوق و درآمد مدير فروشگاه صحبت كنيم. سپس بازار كار اين موقعيت شغلي در شهرهاي مختلف ايران مورد بررسي قرار دهيم؛ پس تا آخر اين مطلب همراه ما باشيد.

بيشتر مردم براي تامين مايحتاج خود نياز به خريد مواد غذايي يا لباس ضروري دارند؛ همين عامل باعث شده تا در فروشگاه‌ها هم استخدام مدير فروشگاه زنجيره اي با حساسيت بسيار بالايي انجام شود. هرچه‌قدر يك فروشگاه بزرگ‌تر و مشهورتر باشد يعني حقوق و درآمد مدير فروشگاه بيشتر است.

مدير فروشگاه چه كارهايي بايد انجام بدهد؟

مدير فروشگاه مسئولت تمام بخش هاي عملكرد و فعاليت يك فروشگاه زنجيره‌اي را بر عهده دارد و همه كاركنان و پرسنل يك فروشگاه بايد به مدير فروشگاه گزارش بدهند. مديريت هر فروشگاه زنجيره‌اي با توجه به سياست‌ها و اندازه و ابعاد فروشگاه ممكن است كمي متفاوت باشد و چارچوب دقيق وظايف موقع مصاحبه شغلي و استخدام مدير فروشگاه زنجيره اي به او گفته خواهد شد. با اين حال، به طوركلي، هدف از استخدام مدير فروشگاه زنجيره اي انجام و مديريت عبارتند از:

  • استخدام، آموزش و نظارت بر كاركنان و پرسنل جديد فروشگاه
  • مديريت موجودي كالاها و اقلام و سفارش محصولات جديد در صورت لزوم
  • مديريت كالاهاي مرجوعي و بازگشت مبلغ به مشتريان براي محصولات آسيب ديده
  • نظارت بر فروشگاه و اطمينان از عملكرد صحيح بخش‌هاي مختلف
  • راهنمايي دادن به پرسنل و مشتريان در مورد اطلاعات و قوانين فروشگاه
  • تبليغات محصولات، اعمال تخفيف روي محصولات و ترغيب مشتريان براي خريد براي رسيدن به اهداف تعيين شده
  • ارائه بهترين خدمات به مشتريان و اطمينان از سطح بالاي رضايت مشتري
  • آموزش و راهنمايي كاركنان و انگيزه دادن به تيم فروش براي رسيدن به اهداف فروش
  • تدوين استراتژي‌هاي تجاري براي جذب مشتريان جديد، افزايش فروش فروشگاه و افزايش سودآوري
  • رسيدگي به شكايات و نگراني‌هاي مشتريان به صورت حرفه‌اي
  • اطمينان از رعايت مقررات بهداشتي و ايمني در فضاي فروشگاه
  • مديريت و به روز رساني سوابق مالي
  • تهيه گزارش در مورد روند خريد، نيازهاي مشتريان و امور مالي و ارائه به مديران كل

روزها و ساعات كاري مدير فروشگاه

ساعات كاري مدير فروشگاه نيز معمولا طبق ساعات كاري قانون كار است و مديران فروشگاه بين ۳۷ تا ۴۰ ساعت در هفته كار مي‌كنند. با اين حال، با توجه به اينكه‌ آخر هفته‌ها از جمله روز‌هاي شلوغ‌ به شمار مي‌رود؛ پس مديران فروشگاه در اين شرايط بايد در فروشگاه‌ها حضور داشته باشند. اگر با توجه به شرايط زندگي خود توانايي كار در تمام روز‌هاي هفته را نداريد؛ بهتر است رزومه خود را براي آگهي‌هاي استخدام مدير فروشگاه ارسال نكنيد.

ويژگي‌هاي شخصيتي و مهارت‌هاي فردي مورد نياز براي مديريت فروشگاه

مديريت يك فروشگاه زنجيره‌اي بزرگ مثل شهروند يا رفاه كه روزانه هزاران نفر مشتري و ميليون‌ها قلم كالا و محصول دارد كار آساني نيست. كوچك‌ترين اشتباه و قصور در مديريت و سرپرستي اين فروشگاه مي‌تواند منجر به از دست رفتن مشتريان و خدشه دار شدن اعتبار و برند فروشگاه زنجيره‌اي شود. به همين خاطر فردي كه چنين مسئوليت مهمي را بر عهده مي‌گيرد مي‌بايست واجد برخي ويژگي‌هاي شخصيتي و مهارت‌هاي مورد نياز باشد تا بتواند به خوبي از پس وظايف شغلي‌اش برآيد.

برخي از مهم‌ترين مهارت‌هاي لازم براي مديريت فروشگاه عبارتند از:

مهارت‌هاي ارتباطي قوي

بخش عمده مسئوليت هاي مدير فروشگاه زنجيره‌اي مستلزم ارتباط موثر و سازنده با ديگران است. مدير فروشگاه براي پاسخ‌دهي و راهنمايي مشتريان، حل اختلافات و نارضايتي‌ها، آموزش و مديريت پرسنل و … به مهارت‌هاي ارتباطي قوي نياز دارد و با تنظيم سبك ارتباطي خود با توجه به شرايط و استفاده از تكنيك‌هاي مناسب كلامي و نوشتاري، ارتباطي سازنده و موثر ايجاد كند.

توانايي مديريت و رهبري

اگرچه هر شعبه فروشگاه زنجيره‌اي براساس قوانين و مقررات تعيين شده از سوي مديريت كل فروشگاه‌ها اداره مي‌شود؛ اما مديران هر يك از شعب فروشگاه موظفند بخش مربوط به خود را به درستي مديريت كنند و از عملكرد صحيح پرسنل و كاركنان اطمينان پيدا كنند. نظارت بر عملكرد پرسنل، اطمينان از تعهد كاري و انجام صحيح وظايف پرسنل و مديريت بحران و چالش‌‌هاي روزانه در محيط فروشگاه به توانايي مديريت و رهبري بالايي نياز خواهد داشت.

مهارت‌هاي سازماندهي

هدف از استخدام مدير فروشگاه زنجيره‌ اي اطمينان پيدا كردن از عملكرد صحيح و موفق فروشگاه بدون توجه به شرايط و مشكلات است. مديريت بخش‌هاي مختلف فروشگاه، تنظيم برنامه كاري و وظايف شغلي هر يك از پرسنل، رسيدگي به ارتباطات با مشتريان، به روزرساني موجودي و سفارش كالاي جديد به صورت همزمان نيازمند آن است كه فرد توانايي سازماندهي بالايي داشته باشد و بتواند به نحو احسن از زمان استفاده كند.

سواد كامپيوتري بالا

امروزه مديريت فروشگاه‌هاي زنجيره‌‌اي بدون استفاده از نرم افزارهاي كامپيوتري مختلف امكان پذير نيست. مديريت خرده فروشي، پردازش سفارشات و صدور فاكتور، مديريت امور مالي و حسابداري، تنظيم قيمت‌هاي موجودي، پيگيري موجودي انبار و فروشگاه و مديريت برنامه كاري كاركنان همگي توسط نرم افزارهاي متعدد انجام مي‌شوند. از همين رو، داشتن سواد رايانه‌اي و تسلط بر نرم افزارهاي فروشگاهي از جمله شرايط لازم براي استخدام مدير فروشگاه زنجيره اي محسوب مي شوند.

توانايي حل مسئله

در يك فروشگاه زنجيره‌اي هر روز ممكن است يك چالش و مشكل جديد پيش بيايد و وظيفه مدير فروشگاه يافتن بهترين راه حل در كوتاه‌ترين زمان ممكن است. داشتن تفكر انتقادي، قدرت تجزيه و تحليل و مهارت حل مسئله به مدير فروشگاه زنجيره‌اي كمك مي‌كند در مواجهه با مشكلات، موثرترين راه حل‌ها را به كار بگيرد. همچنين هر روز ممكن است شكايات و نارضايتي‌هايي از سوي مشتريان مطرح شود و طبق جمله معروف «هميشه حق با مشتري است!» وظيفه مديريت راضي كردن مشتريان و برطرف كردن نگراني و نارضايتي آن‌ها به شيوه‌‌هاي مختلف است.

سخن آخر

بسياري از فروشگاه‌ها در سطح‌ شهرهاي بزرگ و كوچك براي مديريت، سرپرستي كاركنان، فروش بيشتر، رسيدگي به خدمات مشتريان و استخدام نيروي كار به دنبال استخدام مدير فروشگاه هستند. البته مسئوليت هاي شغلي تمام مديران فروشگاهي يكسان نيست اما برخي اوقات ديده مي‌شود كه خيلي از فروشگاه‌ها به دليل ترس، آمار و داده‌هاي خود را در اختيار مدير فروشگاه قرار نمي‌دهند. اين عامل به تنهايي مي‌تواند تاثير منفي در فروش و جذب مشتريان داشته باشد.

براي پيدا كردن فرصت‌هاي شغلي مدير فروشگاه مي‌توانيد به سايت استخدام نيرو جاب ويژن مراجعه كنيد. يا مي‌توانيد از كانال و ربات تلگرامي جاب ويژن، موقعيت‌هاي شغلي جديد مدير فروشگاه را مشاهده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.