آرشیو مرداد ماه 1400

بهترين سايت كاريابي و استخدام جاب ويژن

رضايت شغلي پس از استخدام

صبح شنبه‌اي را به ياد آوريد كه بعد از شنيدن آلارم گوشي تبديل به غمگين‌ترين انسان روي زمين مي‌شويد. توان كَندن خود از تخت و بازگشت به محيط كاري را نداريد. اين‌ها همه مي‌تواند از نشانه‌هاي عدم رضايت شغلي باشد. با وجود اين كه هر فرد علايق و خواسته‌هاي منحصر به فردي در محيط كار و استخدام خود دارد اما تعدادي عوامل موثر در رضايت شغلي وجود دارد كه اغلب روانشناسان در قبول آن متفق‌القول هستند.

رضايت شغلي عاملي مهم در مشاركت و نقش موثر كاركنان هر سازمان و شركتي است. بدون شك زماني كه افراد نسبت به شغل خود احساس رضايت كمتري دارند عملكرد كاري آن‌ها نيز تاثير منفي پذيرفته و در نهايت از كيفيت زندگي‌شان نيز كاسته مي‌شود.

تعريف رضايت شغلي

چنانچه از نام آن پيداست، رضايت شغلي نوعي احساس رضايت و راحتي يا نوعي حس كمال است كه يك كارمند از محيط كاري خود دريافت مي‌كند. كاركنان يك شركت وقتي مشاهده مي‌كنند شغل آن‌ها موجب راحت شدن راه دستيابي به اهداف و ارزش‌هايشان شده است، حس و نگرش بهتري نسبت به آن شغل و شركتي كه در آن كار مي‌كنند پيدا كرده و مي‌توان گفت رضايت شغلي‌شان افزايش مي‌يابد.

از آن جا كه كار يكي از جنبه‌هاي مهمي از زندگي افراد است و اغلب انسان‌ها بخش عمده‌اي از زندگي خود را در محل كار سپري مي‌كنند، درك عوامل موثر در رضايت شغلي تاثير عمده‌اي در عملكرد و بهره‌وري كاركنان دارد.

عوامل موثر بر رضايت شغلي بعد از استخدام

محيط كار

اين كه براي كاركنان محيطي فراهم شود كه باعث رشد شخصي آن‌ها شود يكي از ضروري‌ترين نكات است. افراد نياز به محيطي دارند كه همزمان سالم و امن باشد، باعث راحتي شخصي شود و شرايط را براي انجام بهتر كارشان فراهم كند. اگر شرايط كار مطلوب باشد (فضايي تميز و جذاب) پرسنل راحت‌تر به انجام امور خود مي‌پردازند.

بالعكس، اگر شرايط كار نامساعد (گرم و پر سر و صدا) باشد انجام كارها براي كاركنان بسيار دشوارتر خواهد شد. لذا، وجود محيط كاري دوستانه و حمايت‌گر مي‌تواند رضايت شغلي كاركنان را افزايش دهد.

اعطاي مسئوليت

وقتي به يك كارمند مسئوليت بزرگ‌تري داده مي‌شود وي احساس خواهد كرد كه مدير و ديگر افراد بالادستي او را به عنوان فردي توانمند و قابل اعتماد تلقي كرده‌اند.

كارهايي كه همراه با اعطاي مسئوليت هستند ميزان بيشتري از رضايت شغلي را نيز به همراه خواهند داشت. حس شعف و غروري كه بعد از انجام تمام و كمال يك مسئوليت در فرد ايجاد مي‌شود با هيچ حسي در جهان قابل مقايسه نيست.

در صورتي كه هيچ مسئوليتي به كاركنان شركت اعطا نشود وي به مرور اعتماد به نفس خود را از دست داده و درباره ارزش خود در شركت شك خواهد كرد. اين امر در نهايت منجر به كاهش رضايت شغلي وي مي‌شود.

سياست‌ها و عملكردهاي عادلانه

اگر كاركنان تصميمات شركت در زمينه ترفيع را عادلانه و به شيوه‌اي منطقي تلقي كنند احتمالا رضايت شغلي بيشتري نيز داشته باشند.

دليل بي‌انگيزگي و نارضايتي اغلب كاركنان نسبت به شغل خود، سياست‌ها و اقداماتي است كه به صورت ناعادلانه در محل كار اجرا مي‌شود.

لذا وجود نظامي با سياست‌ها و عملكردهاي عادلانه كه فاقد تبعيض و فساد است براي هر شركت يا سازماني بسيار ضروري است.

علايق و سرگرمي‌هاي شخصي

كساني كه سرگرمي‌ها و علايق شخصي خود را به عنوان شغل خود پيگيري مي‌كنند داراي بيشترين ميزان رضايت در كار خود مي‌شوند.

اين افراد به كار به عنوان يك شغل اجباري نگاه نمي‌كنند؛ بلكه راهي براي نزديك شدن به علايق خود و همزمان كسب درآمد است.

وجود سازمان مراقبتي

شركت‌ها سيستم‌هاي مراقبتي خود را به شكل‌هاي مختلفي از جمله مراقبت درماني از كاركنان، بيمه‌هاي تكميلي براي كاركنان و خانواده آن‌ها و… فراهم مي‌آورند.

وقتي افراد بدانند شركت يا سازماني كه براي آن كار مي‌كنند مراقب سلامت و رفاه آن‌ها در محيط كار و خارج از آن است نشاط و شادكامي بيشتري خواهند داشت و رضايت شغلي آن‌ها فراهم خواهد شد.

خلاقيت در كار

هر جا خلاقيت در ميان باشد شاهد افزايش رضايت شغلي نيز خواهيم بود. امكان خرج كردن خلاقيت در ابعاد مختلف كار باعث مي‌شود تا كاركنان احساس كنند پروژه متعلق به خودشان است. حتي اگر اين خلاقيت در حد يك جمله‌اي باشد كه توسط آن‌ها در يك متن گنجانده شده است.

به ويژه در كارهايي كه حالت يكنواخت دارند افراد احساس خواهند كرد كه اين پروژه ربطي به آن‌ها ندارد. در اين شرايط افراد دچار از خود بيگانگي شده و در نهايت رضايت شغلي آن‌ها به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت.

تقدير و قدرداني

انسان‌ها به طور كلي علاقه زيادي دارند كه مورد تقدير و قدرداني قرار بگيرند. در محيط شغلي نيز افراد دوست دارند از سوي همكاران و بالادستان مورد تشويق قرار بگيرند. تشويق در مقابل ديگران باعث تقويت روحيه و دلگرمي افراد مي‌شود.

تقدير و قدرداني باعث تشويق و افزايش روحيه كاركنان شده و نتيجه نهايي آن در افزايش بهره‌وري كاركنان مي‌توان مشاهده كرد.

بنابراين اگر به دنبال رضايت شغلي بيشتري هستيد تقدير و تشكر بيشتري نيز از كاركنان خود داشته باشيد.

كسب احترام از سوي همكاران

كاركنان دوست دارند مورد احترام ديگر همكاران خود باشند. يك محيط كاري خصمانه با همكاراني بي‌نزاكت و نامطلوب مطمئنا به رضايت شغلي اندكي نيز منجر خواهد شد.

در اين جا مديران بايد فورا و پيش از آن كه اين اختلافات به مشكلات جدي‌تري منتهي شود مداخله كنند. كاركنان نيز بايد بدانند كه رفتار نامناسب آن‌ها به دقت از سوي ديگران مورد نظارت قرار مي‌گيرد.

پرداخت حقوق

حقوق و دستمزد از مواردي است كه به صورتي چند بُعدي باعث افزايش رضايت شغلي مي‌شود. پول نه تنها به افراد كمك مي‌كند كه نيازهاي اوليه خود را تامين كنند بلكه به تامين نيازهاي روحي و رواني آن‌ها نيز كمك مي‌كند.

اغلب كاركنان دستمزدهاي پرداختي به خود را به عنوان بازتابي از توجه و اهميتي كه شركت به كار آن‌ها نشان مي‌دهد تلقي مي‌كنند. باقي مزاياي اعطا شده در درجه بعدي مورد توجه قرار مي‌گيرد.

يك دليل توجه كمتر كاركنان نسبت به مزاياي اعطا شده اين است كه بسياري از آن‌ها اصلا نمي‌دانند در اين موقعيت شغلي چه ميزان مزايا دريافت مي‌كنند و نمي‌توانند ارزش پولي مزاياي اعطا شده را محاسبه كنند؛ در حالي كه ارزش پول‌هاي پرداختي به آن‌ها كاملا واضح است.

احساس تعلق

بيشتر شركت‌ها و سازمان‌ها از درك اين فاكتور اساسي عاجز هستند. اگر يك كارمند احساس كند كه به عنوان عضوي كليدي از شركت محسوب شده و متعلق به اين سازمان است احتمال بيشتري وجود دارد كه رضايت شغلي بالاتري نيز نشان دهد.

تبريك گفتن تولد يك كارمند، ارتباط گرفتن و كمك كردن به كاركناني كه در بحران شخصي و خانوادگي قرار گرفته‌اند شايد در ظاهر اقداماتي جزئي به نظر بيايد اما باعث مي‌شود افراد باور كنند كه به اين شركت تعلق دارند و شركت به آن‌ها فراتر از محيط كاري احترام قائل است. اين امر به طور همزمان باعث افزايش رضايت شغلي و وفاداري در محيط كار مي‌شود.

انعطاف‌پذيري

اعطاي انعطاف‌پذيري در امور كاري يكي از بهترين روش‌ها براي افزايش رضايت شغلي ميان كاركنان است. افراد باهوش و توانمند زماني كه اختيار تعيين برنامه كاري خود را داشته باشند بازدهي بيشتري نيز خواهند داشت.

ساعت‌هاي كاري انعطاف‌پذير باعث افزايش مشاركت و بهره‌وري شركت شده و رضايت شغلي را نيز به همراه خواهد داشت.

اما بايد توجه داشت كه رضايت شغلي براي هر نيروي كار داراي معنايي متفاوت بوده و فاكتورهاي متفاوتي بر سطح رضايت شغلي تاثير مي‌گذارد. اما مواردي كه در بالا به آن‌ها اشاره گرديد رايج‌ترين اين موارد در هنگام كار و استخدام  است.

چگونه يك كارجوي حرفه‌اي باشيم؟

فرآيند كاريابي و استخدام شدن مي‌تواند كمي چالش‌برانگيز و دشوار به نظر برسد؛ اما اگر شيوه‌هاي درست جستجوي كار و اطلاع از آگهي‌هاي استخدام جديد را بدانيد مي‌توانيد به‌راحتي شغل موردنظرتان را پيدا كنيد.پيدا كردن شغل در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌هاي گذشته كمي دشوارتر شده است. بحران كرونا و تحريم‌هاي اقتصادي دست به دست هم دادند تا اقتصاد ايران را به نابودي بكشانند. در نتيجه در سال گذشته بيش از يك ميليون نفر از بازار كار خارج شدند. بنابراين، پيدا كردن فرصت‌هاي استخدام جديد ۱۴۰۰ به كار سختي تبديل شده است.

يكي از بزرگ‌ترين معضلات دانشجويان فارغ‌التحصيل پيدا كردن كار مناسب است. در گذشته اغلب دانشجويان راهي كوچه پس كوچه‌هاي شهر مي‌شدند تا براي به‌دست آوردن مهارت، كاري را آغاز كنند يا برخي از افراد براي پيشرفت و ارتقاي شغلي خود به دنبال كار جديد مي‌گشتند. شايد در نگاه اول پيدا كردن شغل مناسب، ساده به نظر رسد اما در واقع اينطور نيست. 

اگر مي‌خواهيد رزومه خود را در زماني كوتاه براي شركت‌هاي زيادي ارسال كنيد، بهترين راهكار استفاده از سايت‌هاي كاريابي است. سامانه‌هاي كاريابي به شما كمك مي‌كنند تا شغل مورد نظر خود را بر اساس پارامترهايي از جمله مكان، تخصص و … جستجو كنيد. هم‌چنين رزومه يا نمونه كارهاي قبلي خود را در سايت بارگذاري كنيد تا كارفرمايان به آن‌ها دسترسي پيدا كنند.

كاريابي به شركت‌هاي واسطه گفته مي‌شود كه خدمات شغل يابي و استخدام و كارمند يابي را به كارجويان و كارفرمايان ارائه مي‌كنند. تا همين ۱۰-۱۵ سال پيش، بخش عمده فعاليت‌هاي شغل يابي متعلق به دفاتر و مؤسسات كاريابي حضوري و سنتي بود كه به دو شكل دولتي و خصوصي فعاليت مي‌كردند، ولي با گسترش دسترسي به اينترنت و ديجيتالي شدن صنايع و كسب‌وكارها، اين مؤسسات هم به سمت آنلاين شدن پيش رفتند و در حال حاضر وب‌سايت‌هاي كاريابي آنلاين مختلفي در ايران وجود دارند.

يك رزومه‌ي حرفه‌اي و استاندارد داشته باشيد

واقعيت اين است كه مسئول بررسي رزومه‌ها تنها چند ثانيه براي هر رزومه وقت مي‌گذارد و در همان مدت زمان كوتاه تصميم به پذيرش يا رد شما مي‌گيرد. بنابراين اولين چيزي كه مي‌تواند باعث به چشم آمدن و تمايز رزومه شما در بين رزومه رقبا شود قالب و ظاهر آن است. 

شما مي‌توانيد با مطالعه‌ي آگهي‌هاي مرتبط با گروه شغلي خود، كليدواژه‌اي كه مي‌دانيد كارفرمايان به آن علاقه دارند، تعريف كنيد و در نوشتن روزمه‌ي خود، از آن استفاده و بر آن تاكيد نماييد.

تمامي اطلاعاتي كه در مورد سوابق تحصيلي و سوابق شغلي مي‌نويسيد بايد صحيح، واقعي و گويا باشد و از هر گونه ابهام در نوشتن اين اطلاعات خودداري كنيد. علاوه بر اين، اشتباه ديگري كه برخي كارجويان مرتكب مي‌شوند آپديت نكردن و عدم به‌روزرساني اطلاعات رزومه است.

يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در نوشتن رزومه بايد به آن دقت داشته باشيد، خلاصه‌نويسي است. شما بايد با كمترين كلمات ممكن، بيشترين و مهم‌ترين اطلاعات را در رابطه با خودتان به كارفرما بدهيد. به ياد داشته باشيد كه اكثر كارفرماها، اگر ابتداي رزومه را نپسندند، از خواندن ادامه‌ي آن صرف نظر مي‌كنند. بنابراين، جذاب‌ترين و مرتبط‌ترين اطلاعات را در ابتداي رزومه بگذاريد و در انتهاي رزومه مي‌توانيد به مهارت‌ها، تجربيات و افتخارات جانبي خود اشاره كنيد.

سعي كنيد هدفمند رزومه ارسال كنيد و تنها براي موقعيت‌هايي رزومه بفرستيد كه ازنظر عنوان شغلي، شرح وظايف و الزامات شغلي كاملاً مطابق با شرايط شما هستند. به اين ترتيب، با ارسال تعداد كمتري رزومه مي‌توانيد نتيجه بسيار بهتري كسب كنيد و هرچه زودتر استخدام شويد.

خيلي وقت‌ها، يك رزومه‌ي كلي براي همه‌ي مشاغل در يك گروه شغلي، مناسب نيست. بنابراين، پيش از هر بار ارسال رزومه براي يك فرصت شغلي جديد، در صورت نياز، رزومه‌ي خود را متناسب با آن، تغيير دهيد. اگر مي‌خواهيد در چند گروه شغلي مختلف، شانس خود را براي استخدام شدن امتحان كنيد، بايد براي هر گروه شغلي، يك رزومه‌ي كاملا مجزا با كليدواژه، اطلاعات و ظاهر متفاوت بسازيد.

با افراد مختلف در حوزه‌ي كاري خود ارتباطات سازنده داشته باشيد

پيدا كردن همكلاسي‌ها و همكاران قديمي، عضو شدن در گروه‌هاي دوستان و همكاران و حضور در محافل و گردهمايي‌هايي كاري به شبكه سازي و اطلاع از فرصت‌هاي شغلي مناسب كمك زيادي خواهد كرد. ك راه ديگر براي ايجاد شبكه‌سازي قوي، شركت در رويداد و كنفرانس‌هاي مرتبط با تخصص شما است. افراد حاضر در رويدادها براي جستجوي كار جديد به شما كمك خواهند كرد يا رزومه شما را براي اشخاصي كه به دنبال نيرو كار مي‌گردند، ارسال مي‌كنند

از سايت‌هاي كاريابي كمك بگيريد

اگر بخواهيم تعريفي كلي از موسسه كاريابي ارائه مي‌كنيم مي‌توانيم بگوييم كه : شركت كاريابي، دفتر و موسسه‌اي دولتي يا خصوصي است كه با انطباق نيازهاي مدنظر كارفرمايان و مهارت‌ها و توانمندي‌هاي كارجويان، موارد منطبق را به هم مي‌رساند.

در شرايطي كه در گذشته، كاريابي‌ها دفاتري فيزيك بودند كه بايد به آن‌ها مراجعه مي‌كرديد، امروزه، كاريابي‌ها كاملا آنلاين شده‌اند. جاب ويژن به‌عنوان بهترين سايت كاريابي ايران علاوه بر امكان جستجوي موقعيت‌هاي شغلي در داخل سايت، از طريق كانال تلگرام، ربات هوشمند تلگرامي و ساير شبكه‌هاي اجتماعي مثل لينكدين و اينستاگرام، جديدترين فرصت‌هاي شغلي را به اطلاع متقاضيان مي‌رساند. از همين رو، استفاده از خدمات جاب ويژن نياز شما را به جستجو در كانال‌هاي ديگر مرتفع مي‌كند و شما را هرچه زودتر به شغل موردنظر و مرحله استخدام مي‌رساند.

از شبكه‌هاي اجتماعي مثل لينكدين و تلگرام استفاده كنيد

احتمالا شما هم با پيشرفت تكنولوژي، وقت و زمان زيادي را صرف شبكه‌هاي اجتماعي خود مانند اينستاگرام و لينكدين مي‌كنيد. اما آيا مي‌دانستيد از شبكه‌هاي اجتماعيتان مي‌توانيد براي جستجوي كار و استخدام و تعامل با كسب‌و‌كار‌ها هم استفاده كنيد. با دنبال كردن شبكه‌هاي اجتماعي كسب‌و‌كارهاي مختلف مي‌توانيد در رابطه با لحن، علايق و فرصت‌هاي شغلي آن كسب‌و‌كار اطلاعات خوب و ارزشمندي را به‌دست آوريد. 

يكي از بهترين راه‌هاي كاريابي اينترنتي در شبكه‌هاي اجتماعي، استفاده از كانال‌هاي كار يابي تلگرامي است. پلتفرم جاب ويژن يكي از كامل‌ترين پلتفرم‌ها براي پيدا كردن آگهي‌هاي شغلي در كشور است. سايت كاريابي و استخدام جاب ويژن، در شبكه هاي اجتماعي و پيام رسان ها از جمله كانال و ربات تلگرام بسيار فعال است. كانال استخدام در تلگرام را مي‌توان در نوع خودش، يكي از بهترين‌ها در كشور دانست. شما مي‌توانيد با هر ميزان سابقه كار در اين كانال، فرصت‌هاي شغلي مناسب خود را پيدا كنيد و فقط با يك كليك روي لينك موجود در آگهي، به صفحه‌ي اصلي آن آگهي شغلي در وب‌سايت جاب ويژن هدايت مي‌شويد و مي‌توانيد در آن صفحه، براي آن آگهي رزومه ارسال كنيد. در اين كانال مي‌توانيد آگهي‌هاي شغلي معتبرترين شركت‌هاي كشور را مشاهده كنيد.