صبح شنبهاي را به ياد آوريد كه بعد از شنيدن آلارم گوشي تبديل به غمگينترين انسان روي زمين ميشويد. توان كَندن خود از تخت و بازگشت به محيط كاري را نداريد. اينها همه ميتواند از نشانههاي عدم رضايت شغلي باشد. با وجود اين كه هر فرد علايق و خواستههاي منحصر به فردي در محيط كار و استخدام خود دارد اما تعدادي عوامل موثر در رضايت شغلي وجود دارد كه اغلب روانشناسان در قبول آن متفقالقول هستند.
رضايت شغلي عاملي مهم در مشاركت و نقش موثر كاركنان هر سازمان و شركتي است. بدون شك زماني كه افراد نسبت به شغل خود احساس رضايت كمتري دارند عملكرد كاري آنها نيز تاثير منفي پذيرفته و در نهايت از كيفيت زندگيشان نيز كاسته ميشود.
تعريف رضايت شغلي
چنانچه از نام آن پيداست، رضايت شغلي نوعي احساس رضايت و راحتي يا نوعي حس كمال است كه يك كارمند از محيط كاري خود دريافت ميكند. كاركنان يك شركت وقتي مشاهده ميكنند شغل آنها موجب راحت شدن راه دستيابي به اهداف و ارزشهايشان شده است، حس و نگرش بهتري نسبت به آن شغل و شركتي كه در آن كار ميكنند پيدا كرده و ميتوان گفت رضايت شغليشان افزايش مييابد.
از آن جا كه كار يكي از جنبههاي مهمي از زندگي افراد است و اغلب انسانها بخش عمدهاي از زندگي خود را در محل كار سپري ميكنند، درك عوامل موثر در رضايت شغلي تاثير عمدهاي در عملكرد و بهرهوري كاركنان دارد.
عوامل موثر بر رضايت شغلي بعد از استخدام
محيط كار
اين كه براي كاركنان محيطي فراهم شود كه باعث رشد شخصي آنها شود يكي از ضروريترين نكات است. افراد نياز به محيطي دارند كه همزمان سالم و امن باشد، باعث راحتي شخصي شود و شرايط را براي انجام بهتر كارشان فراهم كند. اگر شرايط كار مطلوب باشد (فضايي تميز و جذاب) پرسنل راحتتر به انجام امور خود ميپردازند.
بالعكس، اگر شرايط كار نامساعد (گرم و پر سر و صدا) باشد انجام كارها براي كاركنان بسيار دشوارتر خواهد شد. لذا، وجود محيط كاري دوستانه و حمايتگر ميتواند رضايت شغلي كاركنان را افزايش دهد.
اعطاي مسئوليت
وقتي به يك كارمند مسئوليت بزرگتري داده ميشود وي احساس خواهد كرد كه مدير و ديگر افراد بالادستي او را به عنوان فردي توانمند و قابل اعتماد تلقي كردهاند.
كارهايي كه همراه با اعطاي مسئوليت هستند ميزان بيشتري از رضايت شغلي را نيز به همراه خواهند داشت. حس شعف و غروري كه بعد از انجام تمام و كمال يك مسئوليت در فرد ايجاد ميشود با هيچ حسي در جهان قابل مقايسه نيست.
در صورتي كه هيچ مسئوليتي به كاركنان شركت اعطا نشود وي به مرور اعتماد به نفس خود را از دست داده و درباره ارزش خود در شركت شك خواهد كرد. اين امر در نهايت منجر به كاهش رضايت شغلي وي ميشود.
سياستها و عملكردهاي عادلانه
اگر كاركنان تصميمات شركت در زمينه ترفيع را عادلانه و به شيوهاي منطقي تلقي كنند احتمالا رضايت شغلي بيشتري نيز داشته باشند.
دليل بيانگيزگي و نارضايتي اغلب كاركنان نسبت به شغل خود، سياستها و اقداماتي است كه به صورت ناعادلانه در محل كار اجرا ميشود.
لذا وجود نظامي با سياستها و عملكردهاي عادلانه كه فاقد تبعيض و فساد است براي هر شركت يا سازماني بسيار ضروري است.
علايق و سرگرميهاي شخصي
كساني كه سرگرميها و علايق شخصي خود را به عنوان شغل خود پيگيري ميكنند داراي بيشترين ميزان رضايت در كار خود ميشوند.
اين افراد به كار به عنوان يك شغل اجباري نگاه نميكنند؛ بلكه راهي براي نزديك شدن به علايق خود و همزمان كسب درآمد است.
وجود سازمان مراقبتي
شركتها سيستمهاي مراقبتي خود را به شكلهاي مختلفي از جمله مراقبت درماني از كاركنان، بيمههاي تكميلي براي كاركنان و خانواده آنها و… فراهم ميآورند.
وقتي افراد بدانند شركت يا سازماني كه براي آن كار ميكنند مراقب سلامت و رفاه آنها در محيط كار و خارج از آن است نشاط و شادكامي بيشتري خواهند داشت و رضايت شغلي آنها فراهم خواهد شد.
خلاقيت در كار
هر جا خلاقيت در ميان باشد شاهد افزايش رضايت شغلي نيز خواهيم بود. امكان خرج كردن خلاقيت در ابعاد مختلف كار باعث ميشود تا كاركنان احساس كنند پروژه متعلق به خودشان است. حتي اگر اين خلاقيت در حد يك جملهاي باشد كه توسط آنها در يك متن گنجانده شده است.
به ويژه در كارهايي كه حالت يكنواخت دارند افراد احساس خواهند كرد كه اين پروژه ربطي به آنها ندارد. در اين شرايط افراد دچار از خود بيگانگي شده و در نهايت رضايت شغلي آنها به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت.
تقدير و قدرداني
انسانها به طور كلي علاقه زيادي دارند كه مورد تقدير و قدرداني قرار بگيرند. در محيط شغلي نيز افراد دوست دارند از سوي همكاران و بالادستان مورد تشويق قرار بگيرند. تشويق در مقابل ديگران باعث تقويت روحيه و دلگرمي افراد ميشود.
تقدير و قدرداني باعث تشويق و افزايش روحيه كاركنان شده و نتيجه نهايي آن در افزايش بهرهوري كاركنان ميتوان مشاهده كرد.
بنابراين اگر به دنبال رضايت شغلي بيشتري هستيد تقدير و تشكر بيشتري نيز از كاركنان خود داشته باشيد.
كسب احترام از سوي همكاران
كاركنان دوست دارند مورد احترام ديگر همكاران خود باشند. يك محيط كاري خصمانه با همكاراني بينزاكت و نامطلوب مطمئنا به رضايت شغلي اندكي نيز منجر خواهد شد.
در اين جا مديران بايد فورا و پيش از آن كه اين اختلافات به مشكلات جديتري منتهي شود مداخله كنند. كاركنان نيز بايد بدانند كه رفتار نامناسب آنها به دقت از سوي ديگران مورد نظارت قرار ميگيرد.
پرداخت حقوق
حقوق و دستمزد از مواردي است كه به صورتي چند بُعدي باعث افزايش رضايت شغلي ميشود. پول نه تنها به افراد كمك ميكند كه نيازهاي اوليه خود را تامين كنند بلكه به تامين نيازهاي روحي و رواني آنها نيز كمك ميكند.
اغلب كاركنان دستمزدهاي پرداختي به خود را به عنوان بازتابي از توجه و اهميتي كه شركت به كار آنها نشان ميدهد تلقي ميكنند. باقي مزاياي اعطا شده در درجه بعدي مورد توجه قرار ميگيرد.
يك دليل توجه كمتر كاركنان نسبت به مزاياي اعطا شده اين است كه بسياري از آنها اصلا نميدانند در اين موقعيت شغلي چه ميزان مزايا دريافت ميكنند و نميتوانند ارزش پولي مزاياي اعطا شده را محاسبه كنند؛ در حالي كه ارزش پولهاي پرداختي به آنها كاملا واضح است.
احساس تعلق
بيشتر شركتها و سازمانها از درك اين فاكتور اساسي عاجز هستند. اگر يك كارمند احساس كند كه به عنوان عضوي كليدي از شركت محسوب شده و متعلق به اين سازمان است احتمال بيشتري وجود دارد كه رضايت شغلي بالاتري نيز نشان دهد.
تبريك گفتن تولد يك كارمند، ارتباط گرفتن و كمك كردن به كاركناني كه در بحران شخصي و خانوادگي قرار گرفتهاند شايد در ظاهر اقداماتي جزئي به نظر بيايد اما باعث ميشود افراد باور كنند كه به اين شركت تعلق دارند و شركت به آنها فراتر از محيط كاري احترام قائل است. اين امر به طور همزمان باعث افزايش رضايت شغلي و وفاداري در محيط كار ميشود.
انعطافپذيري
اعطاي انعطافپذيري در امور كاري يكي از بهترين روشها براي افزايش رضايت شغلي ميان كاركنان است. افراد باهوش و توانمند زماني كه اختيار تعيين برنامه كاري خود را داشته باشند بازدهي بيشتري نيز خواهند داشت.
ساعتهاي كاري انعطافپذير باعث افزايش مشاركت و بهرهوري شركت شده و رضايت شغلي را نيز به همراه خواهد داشت.
اما بايد توجه داشت كه رضايت شغلي براي هر نيروي كار داراي معنايي متفاوت بوده و فاكتورهاي متفاوتي بر سطح رضايت شغلي تاثير ميگذارد. اما مواردي كه در بالا به آنها اشاره گرديد رايجترين اين موارد در هنگام كار و استخدام است.
- پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰۰ | ۱۲:۳۰
- ۱۷ بازديد
- ۰ نظر