بايدها و نبايدهاي ساخت رزومه

بهترين سايت كاريابي و استخدام جاب ويژن

بايدها و نبايدهاي ساخت رزومه

آيا مي‌دانستيد تنها ۲% رزومه‌هاي ارسالي به مصاحبه دعوت مي‌شوند و مسئول بررسي فقط ۲۰ ثانيه براي بررسي رزومه شما زمان صرف مي‌كند؟ متاسفانه بسياري از كارجويان توانمند و باتجربه تنها به خاطر نداشتن رزومه مناسب و استاندارد هرگز به جلسه مصاحبه دعوت نمي‌شوند.

انتخاب لحن مناسب در رزومه مي‌تواند يك چالش مهم باشد. شما مي‌توانيد با انتخاب كلمات درست در رزومه‌ي خود، به كارفرمايان اين احساس را القا كنيد كه به خوبي در جريان كسب و كار آن‌ها قرار گرفته‌ايد و فردي مناسب براي شغل مورد نظر هستيد.

براي ساخت يك رزومه‌ي حرفه‌اي و استاندارد مي‌توانيد از رزومه ساز حرفه اي جاب ويژن نيز استفاده كنيد.

اگر تازه فارغ‌التحصيل شده‌ايد، مسير شغلي‌تان را تغيير داده‌ايد يا به دنبال موقعيت شغلي بهتري هستيد قبل از هرچيز به يك رزومه تاثيرگذار و حرفه‌اي نياز داريد. رزومه نويسي شايد براي بسياري از كارجويان كار سخت و چالش‌برانگيزي به نظر برسد؛ اما با رعايت چند اصل ساده و توجه به نكات رزومه نويسي مي‌توانيد به راحتي رزومه كاري استانداردي براي خود بسازيد و شانس ديده شدن و دعوت به مصاحبه استخدام خود را بالاتر ببريد.

ارسال رزومه همانند ساختن رزومه قواعدي دارد و افراد حرفه‌اي همواره اين قواعد را رعايت مي‌كنند. متاسفانه به دليل هزينه نداشتن ارسال رزومه اين تصور نادرست در برخي كارجويان ايجاد شده است كه “سنگ مفت، گنجشك مفت”، و به همين دليل براي خيلي از موقعيت‌هاي شغلي غيرمرتبط كه حتي اطلاعي از شرح وظايف و مهارت‌هاي مورد نياز آن ندارند، رزومه ارسال مي‌كنند.

در اين مقاله مي‌خواهيم شما را با نحوه‌ي نوشتن يك رزومه‌ي استاندارد و حرفه‌اي، اشتباهات رايج در رزومه نويسي و اصول حرفه‌اي ارسال رزومه به كارفرمايان آشنا كنيم.

تعريف رزومه

بگذاريد اول تعريفي از رزومه ارايه دهيم. رزومه خلاصه ايست از سابقه كاري، مهارت ها و تحصيلات شما.  بنابراين تعريف رزومه و CV با يكديگر تفاوت دارند. CV نگاه كامليست به سوابغ شغلي، تحصيلي و تجربيات بدون در نظر گرفتن محدوديت حجم نوشتار در حالي كه رزومه خلاصه ايست از اين تجربيات و مهارت‌ها و نبايد حجم آن بيش تر از دو صفحه باشد. .در حقيقت رزومه‌ به نمايندگي از شما و قبل از خودتان با كارفرما صحبت مي‌كند. اگر رزومه‌ي شما نماينده‌ي خوبي برايتان باشد، مي‌تواند شما را به مرحله‌ي بعدي فرآيند استخدام يعني مصاحبه ببرد. پس بايد بهترين معرفي را از توانايي‌ها، مهارت‌ها و سوابق شما داشته باشد.

رزومه‌هاي كاري چه انواعي دارند؟

با كمي جستجو و مشاهده نمونه‌هاي رزومه كاري متوجه تفاوت‌هاي ساختاري و محتوايي آن‌ها مي‌شويم. در حقيقت، انواع مختلفي از رزومه كاري وجود دارد كه هركدام با هدف خاصي نوشته مي‌شوند و براي كارجويان به خصوصي مناسب‌تر هستند. در مجموع مي‌توان رزومه‌هاي شغلي را در گروه‌هاي زير قرار داد:

  1. تركيبي (Combination Resume): تركيبي از دو مدل بالاست كه هم به برشمردن سوابق كاري برحسب زمان و هم به شرح تجربيات و مهارت‌هاي كسب شده مي‌پردازد.
  2. هدفمند (Targeted): رزومه‌اي هدفمند كه اختصاصا براي يك موقعيت شغلي خاص نوشته مي‌شود و تاثيرگذاري بالايي دارد.
  3. عملكردي يا مهارتي (Functional Resume): در رزومه عملكردي يا مهارتي تمركز اصلي بر تجربيات و مهارت‌هايي است كه كسب كرده‌ايد (بدون ترتيب زماني).
  4. بر اساس ترتيب زماني (Chronological Resume): در اين نوع، سوابق و تجربيات كاري و تحصيلي به ترتيب زماني معكوس (از آخر به اول) نوشته مي‌شود.

تيترهاي مختلف يك رزومه‌ي كاري

  1. تحصيلات

تجربيات و دستاوردهاي آموزشي شما بايد در يك ليست همراه با تاريخ، نوع صلاحيت و يا مدرك تحصيلي دريافتي آورده شود. سعي كنيد بخش‌هايي از تجربيات آموزشي خود كه در شغل مورد نظر شما مهم است را مورد تاكيد قرار دهيد.

در اشاره به سوابق آموزشي موارد زير را مورد توجه قرار دهيد:

  • اگر فاقد تجربه شغلي هستيد، سوابق آموزشي خود را به ترتيب موارد مطرح شده در اولويت قرار دهيد.
  • اگر تحصيلات دانشگاهي داريد به سوابق و رشته تحصيلي دوران مدرسه اشاره نكنيد.
  • تنها در صورتي به معدل خود اشاره كنيد كه قابل توجه باشد.
  1. سوابق شغلي

اين بخش يكي از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين بخش‌هاي رزومه نويسي است و بيشترين بخش رزومه را به خود اختصاص مي‌دهد. توصيه مي‌كنيم با دقت و صادقانه اين بخش را تكميل كنيد و از نوشتن سوابق كاري نادرست و غيرقابل استناد خودداري كنيد. تجربيات و سوابق كاري را براساس ترتيب زماني معكوس بنويسيد؛ يعني با جديدترين و آخرين شغلي كه داشته‌ايد شروع كنيد.

عنوان هر شغل مي‌بايست به صورت تيتر جداگانه نوشته شود و شامل اين اطلاعات باشد:

  • نام شركت يا سازمان
  • شهر و موقعيت مكاني
  • عنوان شغلي
  • شرح وظايف
  •  شروع و خاتمه همكاري

براي بسياري از كارفرمايان و مديران منابع انساني شرح تجربيات شغلي مهم‌ترين تاثير را در گزينش و استخدام كارجويان دارد. اين بخش تا حد زيادي نشان مي‌دهد آيا واجد شرايط هستيد و آيا مهارت‌ها و توانمندي‌هاي لازم براي تصدي شغل موردنظر را داريد يا خير.

  1. مهارت‌هاي سخت و نرم

در مجموع مي‌توان مهارت‌هاي هر فرد را به دو دسته تقسيم‌بندي كرد:

مهارت‌هاي سخت (Hard Skills): مهارت‌هاي سخت يا مهارت‌هاي قابل اندازه‌گيري هر نوع مهارت فني و تخصصي مرتبط با شغل، از برنامه نويسي پايتون گرفته تا روش پخت غذاهاي تايلندي را شامل مي‌شود. اين مهارت‌ها را براساس ميزان تسلط و سطح آشنايي به ترتيب به صورت مقدماتي، متوسط، پيشرفته، متخصص مرتب كنيد.

مهارت‌هاي نرم (Soft Skills): مهارت‌هاي نرم يا مهارت‌هاي فردي به مهارت‌هايي مثل توانايي حل مساله، توان مديريت و رهبري، روابط عمومي، روحيه همكاري، مديريت زمان و … گفته مي‌شود.

شما نيز مي‌توانيد در رزومه‌ي خود مهارت‌هايتان را به اين دو دسته تقسيم كنيد و آن‌ها را نام ببريد. از بيان مهارت‌هاي نرم خود خجالت نكشيد و خودتان را دست كم نگيريد.

  1. افتخارات و جوايز

براي هر جايزه يا تقديرنامه اهدايي نام و سال دريافت، سازمان اهدا كننده و جزئيات لازم را ذكر كنيد.

جدا از مواردي كه ذكر كرديم و رعايت آنها از مهمترين اصول نوشتن رزومه كاري است، نكاتي نيز وجود دارد كه عدم رعايت آنها مي‌تواند متقاضي كار را از ليست پذيرفته‌شدگان براي مصاحبه خارج كند.

تمامي اين بخش‌ها به همراه چندين بخش ديگر در رزومه‌ساز كامل جاب ويژن وجود دارند. اين رزومه‌ساز يك رزومه‌ي استاندارد را براي شما مي‌سازد.

  1. شماره تلفن، ايمل و ديگر اطلاعات تماس
    براي رزومه نويسي به روش اصولي مي‌‌بايست رزومه را با اطلاعات تماس يا بخش هدر شروع كنيد. در اين بخش اطلاعات شخصي مثل نام و نام خانوادگي و اطلاعات تماس شامل شماره موبايل، ايميل كاري و آدرس نوشته مي‌شود. اگر پروفايل لينكدين داريد حتما لينك آن را در همين قسمت قرار دهيد. اگر هنوز در لينكدين عضو نيستيد پيشنهاد مي‌كنيم عضو شويد و پروفايل خود را كامل كنيد.

حتما شماره تماس شخصي و مستقيمتان را درج كنيد تا كارفرمايان بتوانند به راحتي با شما تماس بگيرند. شماره تماس منزل، شماره محل كار قبلي و … تنها دسترسي به شما را دشوار ميكند.در مورد آدرس نيازي به درج آدرس دقيق نيست؛ اما حتما شهر و محدوده سكونت را مشخص كنيد.

  1. سرگرمي‌ها و علايق
    لزومي ندارد كه هميشه از سرگرمي‌ها و علايق خود در رزومه بگوييد؛ اما اشاره به سرگرمي‌هايي كه مي‌تواند به بهبود موقعيت شغلي‌تان كمك كند و يك سر و گردن بالاتر از ديگران قرارتان دهد مهم است. اشاره به اين كه از گپ و گفت با دوستان و آشنايان لذت مي‌بريد لزوما كمكي به بهبود رزومه شما نمي‌كند. سعي كنيد به مواردي اشاره كنيد كه براي آن موقعيت شغلي و شركت مورد نظر كمك كننده و جذاب باشد.

يك رزومه‌ي استاندارد و حرفه‌اي بايد چه فونت، استايل و فرمتي داشته باشد؟

  • بهتر است رزومه‌تان كوتاه باشد و با توجه به ميزان سوابق شغلي، تحصيلي، مهارت‌ها و مداركتان، بين ۱ تا ۳ صفحه باشد. رزومه‌هاي بسيار طولاني معمولا شانس مطالعه را از دست مي‌دهند.
  •  چندين بار رزومه خود را مرور كنيد كه خالي از هر گونه ايراد و اشتباه باشد. براي اين كار مي‌توانيد از شخص ديگري بخواهيد رزومه‌تان را بازبيني كند تا اشتباهات آن را برطرف كنيد.
  • براي جذاب‌تر شدن رزومه شغلي مي‌توانيد آن را كمي‌سازي، و از اعداد استفاده كنيد. اعداد به رزومه جان مي‌بخشند و باعث مي‌شوند مدير استخدام به راحتي دستاوردهايتان را تصور كنند. به عنوان مثال، به جاي نوشتن “افزايش فروش” بنويسيد كه چند درصد افزايش فروش داشته‌ايد، “افزايش فروش ماهانه به ميزان ۳۰ درصد”.
  • از بيان كوتاه و كلمات كمتري استفاده كنيد. كارفرما بايد با يك نگاه و به سرعت متوجه سوابق شغلي و مهارت‌هاي شما بشود.
  • قبل از اينكه اقدام به نوشتن رزومه كاري كنيد، رزومه افراد ديگر را بررسي كنيد. ببينيد كه اين افراد درباره مهارت‌ها و تجربياتشان چگونه نوشته‌اند. اين كار به شما كمك مي‌كند تا يك رزومه حرفه‌اي و استاندارد بنويسيد.
  • ليست سوابق تحصيلي، كاري و… شما بايد از جديد به قديمي‌تر باشد.
  • براي خواناتر شدن متن از بولت‌ها (همين نقطه‌اي كه ابتداي اين خط وجود دارد) استفاده كنيد تا اگر كسي با دقت رزومه شما را نخواند حداقل توجهش به اين موارد جلب شده و موارد مهم را ببيند.
  • اگر احيانا شركت مورد نظر همچنان از روش‌هاي قديمي استفاده مي‌كند و نياز است رزومه كاغذي را نيز ارسال كنيد، رزومه را روي ورقه A4 و به صورت يك رو پرينت بگيريد.
  • از فونت‌هاي نامناسب مثل Times New Roman كه در متن‌هاي فارسي شكلي نازيبا ايجاد مي‌كنند استفاده نكنيد. اندازه فونت به ميزاني باشد كه براي مخاطب خوانا بوده و چشم‌نواز باشد. مطمئن شويد فونت نوشته در تمام رزومه يكسان باشد.
  • توجه داشته باشيد كه فونت تيترها بزرگتر از فونت متن و بولد باشد.

خطاهاي رايج در رزومه‌سازي

۱- غلط املايي و اشتباهات تايپي

۲- بدگويي در رابطه با كارفرماي قبلي يا هرگونه اطلاعات منفي ديگري

 ۳- استفاده از لحن غيرحرفه‌اي

۴- بيان اطلاعات و سوابق كاري غيرمرتبط

۵- زياده گويي

۶- تواضع و فروتني بيش از حد

۷- استفاده از قالب رزومه غيراستاندارد و غيرحرفه‌اي

۸- اشتباه بودن يا ناقص بودن اطلاعات تماس

۹- ارسال يك رزومه بدون هيچ گونه تغييري براي فرصت‌هاي شغلي مختلف

۱۰- انتخاب فرمت و اسم نامناسب براي فايل رزومه

۱۱- مبالغه و اطلاعات نادرست

۱۲- اشاره به تحصيلات در ابتداي رزومه

۱۳- اشاره نكردن به تاريخ شروع و پايان همكاري

در ارسال رزومه براي كارفرماها بايد چه مواردي را مد نظر قرار دهيد؟

 

۱- هرگز فكر نكنيد كه «تيري در تاريكي ضرري ندارد»! و براي هر آگهي شغلي بي‌ربطي رزومه ارسال نكنيد زيرا:

  • تخريب برند شخصي كارجو يكي از مهمترين پيامدهاي ارسال رزومه بدين شكل است و اين حس را در كارفرما ايجاد ميكند كه او هنگام ارسال رزومه توجه كافي به شرح شغل و وظايف نداشته است. تصوير چنين كارجويي در ذهن يك كارفرما يك فرد بي دقت، كم توجه و غير حرفه اي است. فردي را تصور كنيد كه در زمينه مديريت منابع انساني تخصص دارد و با ديدن آگهي شغلي يك شركت مشهور در حوزه فروش و بازاريابي رزومه ارسال مي‌كند. طبيعتا نه تنها رزومه او براي اين موقعيت رد مي‌شود، بلكه در آينده نيز چنانچه همان شركت قصد استخدام كارشناس منابع انساني را داشته باشد، شانس اين فرد براي استخدام در اين سمت نيز درهمان شركت كم مي‌شود. اگر كارجويان كمي دورانديش باشند اين شانس مهم را براي خود از بين نخواهند برد.
  • ارسال رزومه غيرهدفمند و غيرمرتبط با موقعيت شغلي توسط كارجويان باعث مي‌شود كه رزومه‌ي آن‌ها در بيشتر درخواست‌هايي كه داشته‌اند رد شود. اين موضوع مي‌تواند باعث ايجاد حس سرخوردگي در آن‌ها شده و پس از گذشت مدت زماني، ديگر حتي براي مشاغلي كه مناسب آن‌هاست نيز، رزومه ارسال نكنند.
  • سازماني را تصور كنيد كه براي هر موقعيت شغلي خود ۱۰۰ رزومه دريافت مي‌كند، حال اگر ۸۰ درصد اين رزومه‌ها بي‌ربط به نياز آن سازمان باشد چه اتفاقي مي‌افتد؟ پاسخ روشن است. اتلاف بخش زيادي از وقت و انرژي بخش منابع انساني سازمان و در نتيجه كاهش دقت و بازدهي در فرايند گزينش افراد به دليل همين خستگي ناشي از بررسي رزومه‌هاي غيرمرتبط.
  • براي ساخت يك رزومه حرفه اي و استاندارد ميتوانيد از رزومه ساز رايگان و انلاين جاب ويژن استفاده كنيد.

۲- قبل از اينكه ارسال رزومه‌ي خود را براي آگهي‌هاي شغلي شروع كنيد، بايد به نكات زير توجه داشته باشيد:
كارفرمايان هميشه فردي را انتخاب ميكنند كه براي تصاحب آن شغل، با علاقه، جدي و پرانگيزه باشد و اينكه كارفرمايان به دنبال استخدام افرادي هستند كه از لحاظ توانمندي و مهارت، سوابق كاري و سوابق تحصيلي با شرايط و شاخص هاي مدنظر آنها همخواني داشته باشد.

كلام نهايي

 رزومه‌ به نمايندگي از شما و قبل از خودتان با كارفرما صحبت مي‌كند. اگر رزومه‌ي شما نماينده‌ي خوبي برايتان باشد، مي‌تواند شما را به مرحله‌ي بعدي فرآيند استخدام يعني مصاحبه ببرد. پس بايد بهترين معرفي را از توانايي‌ها، مهارت‌ها و سوابق شما داشته باشد.

يكي از روش‌هايي كه مي‌توانيد براي ساختن يك رزومه‌ي حرفه‌اي، جذاب و استاندارد از آن استفاده كنيد، استفاده از قابل آماده يا يك رزومه‌ساز آنلاين مثل رزومه‌ساز جاب ويژن است.

نحوه نگارش رزومه زبان انگلیسی (آخرین استانداردها +دانلود 20 نمونه)

نوشتن رزومه ممکن است کار دلهره آوری باشد. اگر شما قصد نوشتن رزومه دارید ما میتوانیم در اینجا طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه در موسسات کاری و دانشگاهی، شما را راهنمایی کنیم.

رزومه در حقیقت تاریخچه ی کاری شما یا خلاصه ای از مهارت هایتان نیست. به رزومه تان به این صورت نگاه کنید: این یک آگهی یا تبلیغ است و شما محصول آن هستید. هدف شما این است که مسئول استخدام را متقاعد کنید که چیزی که شما میفروشید را بخرد؛ که باعث میشود شما به یک مصاحبه دست پیدا کنید. برای دستیابی به این هدف باید آن را به عنوان ابزار بازاریابی نگاه کنید. بدون این شما هیچ قدرتی ندارید.

به این فکر کنید که هر کسی تبلیغ خودش را دارد، چرا کسی باید محصول شما را بخرد؟ مسئول استخدام وظیفه ی سختی دارد که از بین تبلیغات، بهترین و مناسب ترین آن را برای شرکتش انتخاب کند. مطالعات نشان میدهد از هر ۱۰ رزومه، ۸ تای آن با یک نگاه سریع ۱۰ ثانیه ای دور انداخته میشود. پس این خیلی مهم است که بتوانید مهارت های منطبق بر کارمورد نظرتان را به خوبی به تصویر بکشید. برای کمک به انجام اینکار ما مراحل ساده ای برایتان آورده ایم که میتوانید آن را دنبال کنید تا یک رزومه بنویسید. به مراحل زیر دقت کنید:

ادامه مطلب

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.