جذب كارشناس ديجيتال ماركتينگ؛ كامل‌ترين راهنماي جامع براي كارجويان

فضاي ديجيتال و آنلاين روز به روز حضور پررنگ‌تر و مهم‌تري در زندگي روزمره ما انسان‌ها پيدا مي‌كند و به تبع آن، اهميت بازاريابي ديجيتالي يا ديجيتال ماركتينگ هم بيشتر احساس مي‌شود.

امروزه، درصد بالايي از شركت‌ها و كسب‌وكارهاي خصوصي و حتي ارگان‌هاي دولتي، همه يا بخش زيادي از فعاليت‌هاي خود را به صورت غيرحضوري و آنلاين انجام مي‌دهند. چون به خوبي متوجه شده‌اند كه در صورتي كه از قافله ديجيتال عقب بمانند شانسي براي رقابت‌ با كسب و كارهاي همتاي خود را نخواهند داشت. بنابراين، نياز به استخدام كارشناس ديجيتال ماركتينگ، به شدت در حال افزايش و بيشتر شدن است.

حوزه‌هاي متنوعي در ديجيتال ماركتينگ وجود دارد كه مي‌توانيد با توجه به مهارت‌ و علاقمندي خود در يك زمينه خاص ديجيتال ماركتينگ، متخصص و حرفه‌اي شويد. از آن‌جا كه ديجيتال ماركتينگ، شغلي كاملا جديد در بازار كار ايران است، هنوز در كشور ما، تعداد كارشناسان اين حوزه بسيار پايين است. بنابراين، حقوق و مزاياي كارشناس ديجيتال ماركتينگ در مرحله‌ كارآموزي، نسبت به خيلي از مشاغل، بالاتر است. براي مشاهده‌ آگهي‌هاي فرصت همكاري كارشناس ديجيتال ماركتينگ، كليك كنيد.

در اين مقاله جاب ويژن قصد داريم در مورد شرايط استخدام ديجيتال ماركتينگ و بازار كار و آينده شغلي اين حوزه جذاب صحبت كنيم. در ادامه با ما همراه باشيد.

به عنوان كارشناس ديجيتال ماركتينگ در چه شركت‌هايي مي‌توانيم كار كنيم؟

استقبال شديد مردم از رسانه‌هاي ديجيتال، فضاي مجازي را به بهترين مكان براي رقابت تبليغاتي تبديل كرده است و به همين دليل، تقريبا تمامي كسب‌وكارها در حال روي آوردن به فضاي مجازي هستند. در نتيجه، تقريبا تمامي بخش‌هاي صنعتي و تجاري و حتي سازمان‌هاي ارائه دهنده‌ خدمات دولتي، نيازمند كارشناسان ديجيتال ماركتينگ هستند.

 در زير، فهرستي از سازمان‌ها و شركت‌هايي را كه نياز بيشتري به استخدام كارشناس بازاريابي آنلاين و ديجيتال ماركتينگ دارند، مشاهده مي‌كنيد:

  • شركت‌هاي تخصصي تبليغات و بازاريابي
  • شركت‌هاي فعال در حوزه‌ مواد غذايي
  • شركت‌هاي فعال در حوزه‌ سفر و گردشگري
  • كسب‌وكارهاي فعال در حوزه‌ فشن و پوشاك
  • شركت‌هاي فعال در حوزه‌ آموزش
  • شركت‌هاي فعال در حوزه‌ سرگرمي
  • كلينيك‌ها و كسب‌وكارهاي فعال درحوزه‌ سلامت
  • باشگاه‌ها و كسب‌وكارهاي فعال در حوزه‌ ورزش و تناسب اندام
  • فروشگاه‌ها
  • كسب‌وكارهاي فعال در حوزه‌ املاك و مستغلات

كسب‌وكارهايي كه در بالا به آن‌ها اشاره كرديم، بيشترين نرخ بازگشت سرمايه از ديجيتال ماركتينگ را دارند. بنابراين، نياز آن‌ها به استخدام كارشناس بازاريابي در حوزه‌ فضاي مجازي، بيشتر از ساير كسب‌وكارها است.

مهم‌ترين وظايفي كه يك ديجيتال ماركتر بايد بلد باشد!

ديجيتال ماركتينگ، شاخه‌هاي مختلفي دارد و هر شغلي وظايف و مسئوليت‌‌هاي خاصي دارد. با اين حال، هر كارشناس ديجيتال ماركتينگ، بايد آشنايي خوب با تمامي زمينه‌‌هاي فعاليت اين حوزه داشته باشد. برخي از اصلي‌ترين مسئوليت‌هاي كارشناس ديجيتال ماركتينگ عبارتند از:

  • تقويت جايگاه شركت در فضاي وب
  • بهبود ميزان شناخت و محبوبيت برند
  • مديريت شبكه‌هاي اجتماعي
  • پيشنهاد و اجراي روش‌هاي بازاريابي مستقيم
  • پيشنهاد راهكارها و روش‌هايي براي بهبود فروش
  • طراحي كمپين‌هاي ديجيتال ماركتينگ با توجه به اهداف سازماني
  • همكاري در توليد محتواهاي ديجيتال مثل وبسايت، بلاگ، اخبار، پادكست‌ها، اينوگرافي‌ها، ويدئوها و … و مديريت توليد اين محتواها
  • همكاري با تيم‌هاي بازاريابي، فروش و توسعه‌ محصول
  • پيگيري منظم استراتژي‌هاي بازاريابي رقبا و شناخت دقيق آن‌ها
  • ايجاد و نظارت بر ROIها (نرخ‌هاي بازگشت سرمايه) و KPIها (شاخص‌هاي عملكرد كليدي)
  • به روز بودن در حوزه‌ي فناوري‌هاي رسانه‌اي جديد و آخرين ترندهاي فناوري

زيرشاخه‌هاي متنوع حوزه بازاريابي ديجيتال

از آن‌جا كه خدمات ديجيتال و حضور مردم در فضاي مجازي، به سرعت در حال افزايش است، بسياري از كسب‌وكارها، فضاي مجازي را براي تبليغات محصولات يا خدمات خود، انتخاب مي‌‌كنند. فعاليت در فضاي مجازي نياز به تخصص و تجربه دارد؛ بنابراين، شاخه‌اي جديد از بازاريابي به نام ديجيتال ماركتينگ با شاخه‌هاي مختلف، به وجود آمده است. برخي از حوزه‌هاي شغلي مختلف ديجيتال ماركتينگ عبارتند از:

  • سئو يا بهينه‌سازي موتورهاي جستجوي اينترنتي
  • توليد محتوا و بازاريابي محتوايي
  • بازاريابي در شبكه‌هاي اجتماعي
  • متخصص طراحي تجربه‌ كاربري (UX)
  • خودكارسازي بازاريابي
  • كارشناس بهينه‌سازي نرخ تبديل

استخدام كارشناس ديجيتال ماركتينگ به چه مهارت‌ها و توانايي‌هايي نياز دارد؟

استخدام كارشناس بازاريابي ديجيتال، نيازمند مجموعه‌اي از مهارت‌هاي سخت و نرم است. در ادامه، به برخي از مهم‌ترين اين مهارت‌ها اشاره مي‌كنيم.

مهارت‌هاي فني و سخت

مهارت‌هاي فني مورد نياز كارشناسان ديجيتال ماركتينگ عبارتند از:

  • مهارت تحقيق و گردآوري اطلاعات
  • استفاده از ابزار Google Analytics
  • مهارت جستجو در گوگل
  • تسلط نسبي به زبان انگليسي
  • تحليل كارايي اقدامات انجام شده
  • استفاده از يك كرالر (Crawler) وب
  • مهارت استفاده از مايكروسافت اكسل
  • استفاده از حداقل يك ابزار اصلي SEO
  • آشنايي با كدنويسي يا درك كدهاي برنامه‌نويسي

مهارتهاي فردي و نرم

  • توانايي كنار آمدن با ديگران
  • مهارت‌هاي ارتباطي بالا
  • پيگير بودن
  • قابليت سازگاري
  • توانايي گوش دادن فعال و علاقه به يادگيري
  • كنجكاوي
  • توانايي انجام چند كار به طور همزمان
  • توانايي درك طرز تفكر و احساسات ديگران

نكات مثبت و مزاياي موقعيت شغلي كارشناس بازاريابي ديجيتال

شغل ديجيتال ماركتينگ، مزيت‌هاي متعددي دارد كه در ادامه به برخي از مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

  • ميانگين حقوق نسبتا بالا
  • مسيرهاي شغلي متنوع
  • امكان آشنايي با صنايع و حوزه‌هاي كاري متفاوت
  • عدم نياز به تحصيلات و مدرك دانشگاهي خاص
  • امنيت شغلي بالا
  • فرصت همكاري به عنوان فريلنسينگ يا دوركاري
  • بازار كار خوب و پررونق
  • مسير رشد و پيشرفت سريع

جمع بندي

به دنبال تغيير و تحولات گسترده در بازاريابي سنتي و تبديل آن به بازاريابي مدرن و ديجيتال، موقعيت شغلي به نام كارشناس ديجيتال ماركتينگ ايجاد شده كه هنوز رشته‌اي رسمي در دانشگاه‌هاي كشور ما براي آن تعريف نشده است. با توجه به اينكه اين حوزه كاري نسبتا جديد است، افراد حرفه‌اي و متخصص در بازاريابي ديجيتال، هنوز خيلي كمتر از نياز بازار است. به همين دليل، بازار كار ديجيتال ماركتينگ، بسيار داغ است و كارشناسان ديجيتال ماركتينگ، در صورتي كه مهارت و توانايي‌هاي لازم را داشته باشند حقوق و درآمد نسبتا بالايي مي‌توانند كسب كنند.

براي ورود به حوزه‌ جذاب بازاريابي ديجيتال بهتر است با ارسال رزومه براي آگهي‌هاي استخدام كارآموز ديجيتال ماركتينگ شروع كنيد. پس از طي كردن دوره‌ كارآموزي و كسب تجربه و مهارت هم مي‌توانيد براي آگهي‌هاي استخدام كارشناس ديجيتال ماركتينگ رزومه ارسال كنيد و در يك شاخه فعاليت خود را شروع كرده و رفته‌رفته، با جايگاه‌هاي مديريتي در ديجيتال ماركتينگ برسيد. نهايتا مي‌توانيد جايگاه‌هاي شغلي مدير تبليغات يا بالاتر را تصاحب كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.