فروش حوزهاي بسيار گسترده است و موقعيتها و ردهبنديهاي شغلي متفاوتي را شامل ميشود كه هركدام مسئوليتها و وظايف مختلفي دارند. يكي از اين مشاغل، فروشندگي است كه نقش مهم و كليدي در عرضه و فروش محصولات هر كسب و كاري ايفا ميكند. در اين مقاله قصد داريم در مورد فرصتهاي همكاري فروشنده و شرايط و مهارتهاي لازم براي تصدي اين شغل صحبت كنيم و در مورد شرح وظايف و مسئوليتها و همين طور مهارتهاي لازم براي موفقيت در اين شغل توضيحاتي ارائه كنيم.
اميدواريم مطالعه اين مقاله به شما كمك كند ديد بهتري از حوزه فروش پيدا كنيد و با توجه به توانمنديهاي خود بهترين شغل را انتخاب كنيد. در ادامه با ما در جاب ويژن همراه باشيد.
عناوين شغلي فروشندگي
برخي موقعيتهاي شغلي فروش عمليتر از بقيه هستند و برخي ديگر بيشتر جنبه مديريتي و نظارتي دارند. بهعنوان مثال مدير فروش يا كارشناس بيشتر در جنبههاي مديريت و سرپرستي تيم فعاليت ميكنند. اما مشاغلي مثل فروشندگي، صندوقدار، بازارياب و ويزيتور به طور مستقيم با مشتري در ارتباطند و وظيفه فروش و ارائه محصولات و خدمات را انجام ميدهند.
فروشنده خرده فروشي
به كسي كه در يك مغازه يا فروشگاه حضور پيدا ميكند و با راهنمايي و ارائه توضيحات به مشتريان به تجربه خريد آنها كمك ميكند فروشنده مستقيم گفته ميشود. از جمله وظايف فروشنده ميتوان به خوشامدگويي به مشتريان، راهنمايي و پيشنهاد محصول به مشتري، پاسخ به سؤالات مشتريان، ارائه محصول و در نهايت ترغيب آنها به خريد اشاره كرد.
جنسيت تأثير چنداني در شانس پيدا كردن كار ندارد و هم آقايان و هم خانمها در صورت داشتن مهارتهاي لازم ميتوانند در اين حوزه مشغول به كار شوند. هرچند هر كارفرمايي بسته به سياستهاي سازماني خود ممكن است اقدام به درج آگهي استخدام فروشنده آقا يا خانم در سايتهاي كاريابي مثل جاب ويژن بكند.
در صورتي كه به دنبال موقعيتهاي شغلي استخدام فروشنده پاره وقت، استخدام فروشنده پوشاك نيمه وقت و موقعيتهاي شغلي در فروشگاهها و خردهفروشيها هستيد به صفحه فرصتهاي شغلي جاب ويژن مراجعه كنيد.
صندوقدار
يكي از سطوح شغلي ورودي، صندوقداري است كه در پايينترين ردهبندي شغلي فروش قرار ميگيرد. اكثر فروشگاهها، خردهفروشيها، رستورانها و هر كسبوكاري كه مستقيماً با مشتري سروكار دارد به صندوقدار هم نياز دارند. استخدام صندوقدار شرايط سختي ندارد و اكثر كارفرماها براي استخدام بيشتر به روابط عمومي و مهارتهاي ارتباطي، نظم و تعهد و… اهميت ميدهند. اين موقعيت شغلي ساعات كاري منعطفي هم دارد و به همين دليل دانشجويان و افرادي كه به دنبال فرصت استخدام فروشنده نيمه وقت هستند ميتوانند به عنوان صندوقدار فعاليت حرفه اي خود را شروع كنند.
از نظر درآمد، صندوقدار معمولاً پايينترين سطح حقوق و دستمزد را در اين حوزه كاري دارد.
براي موفقيت در فروشندگي به چه مهارتهايي نياز داريد؟
فروشنده موفق و حرفهاي علاوه بر تحصيلات مرتبط، به مهارتهاي و تواناييهاي خاصي هم نياز دارد. اين مهارتها به دو دسته مهارتهاي نرم و مهارتهاي سخت يا فني تقسيم ميشوند.
از جمله مهارتهاي سخت موردنياز براي جذب نيروي فروشنده هم ميتوان به توانايي كار با كامپيوتر، تسلط بر نرمافزارهاي لازم مثل مجموعه مايكروسافت آفيس و آشنايي با فرآيندها و تكنيكهاي فروش اشاره كرد. مهارتهاي نرم شامل مهارتهاي فردي مثل روابط عمومي بالا و قدرت مذاكره و ارائه محصول ميشود.
برخي از ويژگيها و مهارتهاي فردي براي فروشندگي و بازاريابي نيز به شرح زير هستند:
- صبر و شكيبايي بالا
- روحيه پيگيري و پشتكار بالا
- مهارتهاي اجتماعي بالا و روابط عمومي قوي
- ظاهر آراسته و خوشبرخورد
- توانايي سازگاري با شرايط و ارتباط با افراد مختلف
- مهارتهاي استراتژيك و برنامهريزي
- داشتن انگيزه و مهارت بالا براي فروش
- توانايي و مهارت بالا در مذاكره و ارتباط
- توانايي اولويتبندي و سازماندهي
- توانايي مديريت زمان و زمانبندي خوب
به طوركلي، مهارتهاي تخصصي موردنياز براي اين موقعيت شغلي عبارتاند از:
- دانش كافي در مورد فرآيندها و تكنيكهاي فروش موفق
- آشنايي كافي در مورد اصول و دستورالعملهاي خدمات مشتريان
- آشنايي با اصول اوليه تجارت و بازاريابي
- توانايي و مهارت بالا در ارائه محصول و توضيح به مشتريان
- سابقه و تجربه كاري مرتبط
- آشنايي كافي با نرمافزارهاي مايكروسافت آفيس
- آشنايي نسبي با فرآيندهاي BRM و CRM و توانايي ايجاد روابط حرفهاي و تجاريِ موفق
- دانش كافي در مورد نرمافزارهاي كامپيوتري مرتبط
چارچوب كلي مسئوليتهاي شغلي يك فروشنده
فروشندگان با توجه به نوع شغل و سازمان و كسبوكاري كه در آن مشغول به كار هستند ممكن است مسئوليتها و وظايف متفاوتي بر عهده داشته باشند. مسلماً وظايف يك فروشنده مغازه با كارمند فروشنده شركت يا سازمان با يكديگر متفاوت است؛ اما اگر بخواهيم بهطوركلي، شرح وظايف و مسئوليتهاي فروشنده را توضيح دهيم ميتوانيم به موارد زير اشاره كنيم:
- تهيه و تدارك ابزارهاي تبليغات فروش
- تماس با مشتريان جديد و مشتريان قديمي براي فروش تلفني
- ارائه و توضيح محصولات و خدمات جديد به مشتريان فعلي و بالقوه
- بررسي كيفيت كالا و خدمات قبل از تحويل به مشتري
- نظارت بر روند sale و ارائه گزارش به سرپرست و مديريت
- برنامهريزي فعاليتهاي بازاريابي حضوري و غيرحضوري
- خوشامدگويي و استقبال از مشتريان حضوري و غيرحضوري
- كمك به مشتريان براي پيدا كردن محصولات و اقلام موردنياز
- پيگيري موجودي كالا و ارائه گزارش به سرپرست فروش
- مذاكره با مشتريان و نهايي كردن فروش
- توسعه و گسترش پيشنهادهاي فروش
- تنظيم و ارائه قرارداد فروش
- برنامهريزي و زمانبندي براي فعاليتهاي فروش
- تهيه و نگهداري پايگاه داده و اطلاعات مشتريان
- ارائه آموزشهاي لازم در مورد محصولات به مشتريان
- ثبت سوابق فروش و ارائه گزارشهاي روزانه، هفتگي و ماهانه فروش
- پاسخگويي به سؤالات و نگرانيهاي مشتريان از طريق تلفن، ايميل، آنلاين يا حضوري
- اطمينان از رضايت مشتريان از خدمات و محصولات و حفظ روابط خوب و حسنه با مشتري
- پيگيري فعاليتهاي فروش
- تهيه برنامه و استراتژي فروش
- هماهنگي و قرار ملاقات با مشتريان حضوري
- انجام تحقيقات و بررسي بازار
- شركت در رويدادهاي فروش
- بررسي و نظارت بر رقبا، شرايط بازار و توسعه محصول
جمع بندي
براي كارجوياني كه به اين حوزه علاقهمندند، فروشندگي شغلي جذاب و هيجانانگيز است كه شما را در آخر به مرحله دلچسب و شيرين فروش و نهايي كردن قرارداد ميرساند. با كسب تجربه و تقويت مهارتها و تواناييهاي فروش ميتوانيد در حوزه فروش پيشرفت كنيد و به پستهاي بالاتري مثل كارشناس فروش، سرپرست فروش يا حتي فرصت شغلي مدير فروش دست پيدا كنيد.
تقريبا تمام كسب و كارها براي فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده حرفهاي و باتجربه نياز دارند؛ به همين دليل بازار كار خوبي براي موقعيت شغلي فروشنده وجود دارد و در صفحه فرصتهاي شغلي ميتوانيد تعداد زيادي آگهي استخدام فروشنده را مشاهده كنيد.
شغل فروشندگي به مهارتهاي نرم و سخت متعددي نياز دارد كه بسياري از آنها را با آموزش و تجربه ميتوان كسب كرد. با اين حال، برخي افراد توانايي و استعداد ذاتي بيشتري براي فروش دارند.
- شنبه ۰۷ فروردین ۰۰ | ۱۵:۴۹
- ۲۱ بازديد
- ۰ نظر