دو شغل اصلي در بخش منابع انساني و آينده‌ي اين مشاغل

بهترين سايت كاريابي و استخدام جاب ويژن

دو شغل اصلي در بخش منابع انساني و آينده‌ي اين مشاغل

جذب، استخدام و نگهداشت سرمايه انساني يكي از بخش‌هاي مهم در هر شركت و كسب و كار است. تقريبا هر شركت و سازماني براي مديريت نيروي انساني خود به استخدام مدير منابع انساني و كارشناس نياز دارد.

يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي هر سازمان، بخش منابع انساني است. سازمان‌هاي بزرگ و موفق نيازمند استخدام مدير منابع انساني شايسته هستند. عملكرد اصلي بخش منابع انساني، جذب نيروي انساني شايسته، نظارت بر عملكرد پرسنل و افزايش راندمان منابع انساني است. معمولا مديران اين بخش، از ميان كاركنان حاضر منابع انساني انتخاب مي‌شوند. با اين حال، بعضي از سازمان‌ها، ترجيح مي‌دهند كه براي جذب شايسته‌ترين گزينه‌ي ممكن به منظور به‌كارگيري در اين جايگاه شغلي حساس، آگهي استخدام منتشر كنند.

براي مشاهده‌ي آگهي‌هاي استخدام مدير منابع انساني و كارشناس منابع انساني، كليك كنيد.

منابع انساني يكي از حساس‌ترين و كليدي‌ترين بخش‌ها در هر شركت و سازمان است و سطوح شغلي متعددي را شامل مي‌شود. يكي از رده‌هاي شغلي  HR، كارشناس منابع انساني است كه به خاطر بازار كار خوبي كه دارد متقاضيان زيادي هم دارد.

كارشناس منابع انساني كارهاي اداري بخش منابع انساني را انجام مي‌دهد و به نوعي، واسطه‌ي مدير منابع انساني با پرسنل سازمان محسوب مي‌شود.

شغل ديگر در بخش منابع انساني، دستيار منابع انساني است كه يك شغل ميان رده در اين بخش از هر سازماني است و رابط بين مدير منابع انساني و كارشناسان منابع انساني مي‌باشد.

مديريت منابع انساني (HRM) مفهوم بسيار گسترده‌اي است كارهايي مثل تهيه‌ي نقشه‌ي سلسله مراتب سازمان و تعريف جايگاه‌هاي شغلي، طراحي تحليل شغل، جذب پرسنل، القاي خط مشي سازمان به پرسنل جديد و آموزش آن‌ها و ارزيابي عملكرد را شامل مي‌شود.

با وجود اينكه با پيشرفت فناوري، انتظار مي‌رود كه نياز سازمان‌ها به نيروي انساني كاهش يابد، ولي اين شغل، شغلي رو به رشد است. سازمان‌ها در انتخاب فرد مناسب براي اين شغل، توجه زيادي به تحصيلات، تجربه و مهارت‌هاي نرم دارند. معمولا كساني در اين جايگاه قرار مي‌گيرند كه قبلا تجربه‌ي كار در واحد منابع انساني يا كار مديريتي داشته باشند.

سه جايگاه شغلي در بخش منابع انساني سازمان‌ها و اهميت آن‌ها

بخش منابع انساني هر سازماني معمولا داراي سه عنوان شغلي است كه به از پايين به بالا عبارتند از كارشناس منابع انساني، دستيار منابع انساني و مدير منابع انساني. وظايف بخش منابع انساني در هر سازمان شامل موارد زير مي‌باشد:

  • ترسيم نقشه‌ي سلسله مراتب سازماني و جايگاه‌هاي شغلي
  • طراحي و تحليل شغل
  • انتخاب و استخدام پرسنل
  • القاي خط مشي سازمان به پرسنل
  • آموزش پرسنل جديد
  • ارزيابي عملكرد

جايگاه‌هاي كارشناس منابع انساني و مدير منابع انساني را مي‌توان جايگاه‌هاي شغلي اصلي در اين بخش از هر سازماني دانست و دستيار منابع انساني فقط در بعضي از سازمان‌هاي بسيار بزرگ تعريف مي‌شود.

شرايط شغل كارشناس منابع انساني و وظايف و مسئوليت‌هاي كسي كه در اين جايگاه قرار دارد چيست؟

كارشناس منابع انساني كه گاهي به اختصار كارشناس HR هم ناميده مي‌شود در روند بررسي رزومه‌ها، دعوت به مصاحبه شغلي، گزينش و استخدام و استقرار كارمندان فعاليت مي‌كند. همچنين با شفاف سازي و توضيح قوانين و دستورالعمل‌هاي شركت، كارمندان را در مورد فرآيندهاي جذب و استخدام و نگهداشت راهنمايي مي‌كند. كارشناس منابع انساني معمولا در غالب تيم Human Resource كار مي‌كند و ممكن است در فعاليت‌هاي ديگر مثل جبران خسارت، مزايا، روابط كاركنان و گاهي آموزش نيز مشاركت داشته باشد. به طور كلي مي‌توان گفت كه وظايف كارشناس منابع انساني شامل موراد زير مي‌باشند:

  • تهيه يا به روزرساني سوابق كارمندان (استخدام، انتقالي، ارتقاء شغلي و خاتمه همكاري)
  • توضيح و شفاف سازي رويه‌ها، قوانين و استانداردهاي كاري سازمان به كارمندان تازه‌وارد و قديمي
  • مستندسازي فرآيندهاي استخدامي و تكميل سوابق كارمندان
  • توضيح و شرح وظايف و مسئوليت‌ها، مبلغ حقوق و مزايا، قوانين مربوط به ساعات و روزهاي كاري، مرخصي، غيبت و …. به كارمندان.
  • رسيدگي به هرگونه شكايت يا نارضايتي كارمندان از محيط كار يا همكاران
  • ذخيره و دسته‌بندي رزومه‌ها در بانك رزومه شركت جهت گزينش‌هاي بعدي
  • مرور و بررسي رزومه‌ها براي انتخاب كانديداي مناسب

كارشناس منابع انساني يكي از موقعيت‌‎هاي شغلي در سطح ورودي و اوليه به حساب مي‌آيد. حوزه HR به طور كلي سه رده بندي شغلي دارد كه در صورت كسب تجربه و يادگيري مهارت‌هاي مورد نياز مي‌توانيد در شغلتان پيشرفت داشته باشيد. اكثر كارفرماها براي استخدام مدير منابع انساني به دنبال افرادي مي‌گردند كه از قبل در اين حوزه مشغول به كار بوده و تجربه كافي كسب كرده باشند.

براي آشنايي بيشتر با اين شغل مي‌توانيد به بلاگ كاريابي آنلاين جاب ويژن مراجعه كنيد.

شرايط شغل مدير منابع انساني و وظايف و مسئوليت‌هاي كسي كه در اين جايگاه قرار دارد چيست؟

مدير منابع انساني نه تنها بايد به كارشناشان منابع انساني، بلكه بايد بر كل پرسنل يك سازمان، نظارت داشته باشد. مدير بخش منابع انساني، كسي است كه واحد HR سازمان را مديريت مي‌كند. مديريت منابع انساني  يا به اختصار HRM  مسئول افزايش كارايي كاركنان براي برآورده‌سازي اهداف استراتژيك سازمان است. به عبارت دقيق‌تر، اين بخش، پرسنل سازمان‌ها را مديريت كرده و بر پيروي آن‌ها از سيستم‌ها و سياست‌هاي سازمان، تأكيد دارد.

پيشبيني مي‌شود كه استخدام مدير منابع انساني از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۶ درصد رشد داشته باشد كه ۲ درصد بيش از ميانگين رشد همه‌ي مشاغل است. بنابراين، مي‌توان گفت كه با ورود به اين حوزه، اشتغال شما در آينده، تا حد زيادي تضمين شده است.

كارفرمايان در انتخاب مديران منابع انساني به اولين چيزي كه نگاه مي‌كنند، سابقه كار و تجربه است. خيلي از سازمان‌ها براي اين جايگاه شغلي، كسي را از بخش منابع انساني خود همان سازمان انتخاب مي‌كنند كه سابقه‌ي بالايي در آن كار داشته باشد. سازمان‌هاي تازه‌تأسيس براي جذب مدير منابع انساني ممكن است آگهي استخدام منتشر كنند. اگر سري به آگهي‌هاي استخدام مدير منابع انساني در كاريابي اينترنتي جاب ويژن بزنيد، مشاهده خواهيد كرد كه در اكثر آگهي‌ها، بالاي ۵ سال سابقه كار نياز است.

براي مشاهده‌ي آگهي‌هاي استخدام مدير منابع انساني و كارشناس منابع انساني، كليك كنيد.

انتخاب صحيح و مديريت مناسب منابع انساني هر سازمان، يكي از حساس‌ترين كارها در هر سازمان موفق است. اين كار، نيازمند تجربه و تخصص بالايي مي‌باشد. بنابراين، كارفرمايان، نيروهايي را تحت عنوان كارشناس منابع انساني و مدير منابع انساني براي مديريت منابع انساني (human resource management) يا به اختصار HRM استخدام مي‌كنند.

براي آشنايي كامل با شغل مديريت منابع انساني كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.